Analiștii Morgan Stanley estimează că finalul anului 2012 a prins uzinele de asamblare de autoturisme din Europa cu stocuri de aproape patru milioane de vehicule. Asta în timp ce vânzările anuale de pe continent abia depășesc 13 milioane de unități.
Faptul că majoritatea europenilor nu mai sunt dispuși să cumpere mașini nu este un secret pentru nimeni. Sau, cel puțin, așa ar trebui dacă avem în vedere că debutul crizei vânzărilor a avut loc cu mai bine de patru ani în urmă. Ciudat, doar marii producători „par” să nu vadă realitatea crudă și asamblează sute de mii de mașini pe care sunt conștienți că nu le vor putea vinde prea curând.
Dacă cifra de 4 milioane de unități, avansată de analiștii Morgan Stanley este corectă, asta ar însemna că stocul actual din Europa ar putea ajunge pentru 84 de zile de vânzări. Pentru comparație, stocurile uzinelor din Statele Unite ar ajunge pentru cel mult 70 de zile, iar cele din Brazilia și China pentru 44, respectiv, 40 de zile. În aceste condiții este greu de înțeles de ce companiile nu au mai anunțat, precum în anii trecuți, opriri temporare ale producției în luna decembrie. Nici pentru ianuarie nu au fost făcute publice prea multe zile de stopare a activității pentru a echilibra producția cu cererea. Din nefericire, încetineala cu care producătorii reacționează la condițiile de pe piață generează probleme majore. Unele chiar mai rele decât stoparea temporară a lucrului. Asta pentru că acumularea de stocuri din prezent va forța, în opinia celor de la Morgan Stanley, o reducere cu 13% a numărului de unități asamblate în primul trimestru din 2013.
Iar situația dificilă în care se află uzinele auto europene nu pare a avea un final fericit pe termen scurt. În ciuda măsurilor drastice – menite să reducă supracapacitatea - anuțate de anumiți producători, nicio uzină de asamblare majoră nu își va închide porțile în 2013.