- Social - nr. 5 / 9 Ianuarie, 2013 De foarte multi ani comuna Deda este cunoscuta in tara si ca nod de cale ferata destul de important. Pe aici trece una dintre principalele magistrale ale CFR nr.400: Brasov – Satu Mare, prin care Capitala Romaniei este legata cu partea de nord-vest a tarii. Din Statia CFR Deda pleaca o importanta ramificatie a acestei magistrale: linia ferata Deda-Targu MuresRazboieni. Automat, acest lucru inseamna un loc in care calatorii coboara dintr-un tren, fie el ,,Regio”, fie ,,Inter Regio”(fiindca vechile denumiri traditionale : ,,Personal”, ,,Accelerat” si ,,Rapid” erau prea romanesti si ,,nu dadeau bine”!) si asteapta un alt tren, deci o alta legatura prin care sa ajunga la destinatie. O asemenea statie CFR cu rang de ,,nod de cale ferata” ar presupune deci si niste conditii cat de cat civilizate in care cei care sunt nevoiti sa stea o ora sau mai multe ore sa se simta bine, sa creada ca traiesc intr-o tara civilizata, ca au parte de o calatorie civilizata. Sa nu dea insa bunul Dumnezeu ca cineva sa aiba parte de o asteptare a unui tren in Statia CFR Deda! Si, mai ales, noaptea! Si sa mai fie si iarna! Asa cum mi s-a intamplat mie in noaptea de 28 spre 29 decembrie 2012, cand, plecat din Statia CFR Targu-Mures cu trenul ,,R”, care pleaca la 19,35 si ajunge in Statia CFR Deda la ora 20,54, am fost nevoit sa astept pana la ora 22,56 cand a sosit trenul ,,IR” Satu Mare-Bucuresti. Am coborat si m-am indreptat, increzator, spre sala de asteptarea clasa a II-a, convins ca acolo voi putea astepta daca nu in caldura care sa te faca sa dai toalale jos, macar cat de cat acceptabile. Deziluzie toata insa: usa larg deschisa fiindca nu are nici clanta, sala scufundata in intuneric total ca si intr-o totala temperatura glaciara! Teracota uriasa a ramas un simplu element de decor. Am cautat sala de asteptare clasa I, sperand ca macar acolo va fi ceva,