Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) propune Guvernului să renunțe la taxa auto, iar impozitul anual să rămână neschimbat la Euro 5, respectiv să fie diferenţiat pentru celelalte categorii 10% la Euro 4, 15-20% la Euro3, 30-50% la Euro 2, 50-100% la Euro 1, 100-200% la NonEuro.
Contextul acestei propuneri este dat de faptul că în 2011 din taxa de poluare auto s-au încasat 365 milioane lei, iar în 2012 estimarea transportatorilor arată că încasările au fost mai mici cu 25-30%, adică 260-270 milioane lei.
”Având în vedere faptul că astfel de măsuri vor fi aplicate pe un parc de circa 5 milioane de autoturisme (din care aproape 1 milion au peste 14 ani) și 111.000 autovehicule comerciale de transport mărfuri peste 3,5t și 23.000 autovehicule transport persoane peste 1+8 locuri, aducând substanțiale venituri anuale către Buget, UNTRR propune majorarea primei de casare, instituită prin programul rabla, la echivalentul a 1500 de Euro pentru a stimula în mod eficient înnoirea parcului auto din România”, spun transportatorii.
UNTRR propune instituirea unei prime de casare similare pentru autovehiculele comerciale de transport persoane și pentru autovehiculele comerciale de transport marfă, având în vedere că aceste autovehicule sunt mijloace de producție. ”Ce este de preferat plata unei sume anuale de câţiva zeci de lei în plus sau plata unei sume de 2.200 lei pentru un Logan benzină 1,2 l Euro 3 din 2005?”, se întreabă transportatorii.
Potrivit acestora, menţinerea unei taxe unice la înmatriculare va aduce haos în evidenţele proprietarilor de autovehicule, tranzacţiile se vor realiza, autovehiculele se vor vinde şi cumpăra, dar fără să mai fie declarate oficial, tocmai pentru evitarea taxării cu mii de lei bune, de multe ori sumele percepute ca taxă ajungând să depăşească 50% din valoarea autovehiculului, pentr