Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România propune Guvernului mai multe măsuri pentru protecţia mediului şi atragerea de venituri la buget, precum renunţarea la taxa auto, aplicarea unui impozit anual diferenţiat, reducerea rovinietei şi majorarea primei de casare.
Asociaţia solicită aplicarea modelului german prin stabilirea unei taxe anuale, suportată de proprietarii de autovehicule, corelată cu puterea de cumpărare din România, care să ţină cont de clasa de poluare, tipul de motorizare şi capacitatea cilindrică. Astfel, UNTRR propune renunţarea la taxa auto, iar impozitul anual să rămână neschimbat la Euro 5, dar să fie diferenţiat pentru celelalte categorii: 10 la sută din cuantumul în vigoare la Euro 4, 15-20 la sută la Euro 3, 30-50 la sută la Euro 2, 50-100 la sută la Euro 1 şi 100-200 la sută la NonEuro. Modificările ar urma să fie operate treptat, în următorii ani. „În 2011, din taxa de poluare auto s-au încasat 365 milioane lei, iar în 2012 estimarea este că încasările au fost mai mici cu 25-30 la sută, adică 260-270 milioane lei”, se arată într-un comunicat al UNTRR, citat de Mediafax. Transportatorii propun şi stimularea achiziţiilor autovehiculelor noi prin reducerea valorii rovinietei pentru vehiculele Euro 6 cu 50 la sută, Euro 5 cu 40 la sută, Euro 4 cu 30 la sută, Euro 3 cu 20 la sută şi Euro 2 cu 10 la sută, conform Mediafax. „Având în vedere că astfel de măsuri vor fi aplicate pe un parc de circa cinci milioane de autoturisme (din care aproape un milion au peste 14 ani) şi 111.000 autovehicule comerciale de transport mărfuri peste 3,5 tone şi 23.000 autovehicule transport persoane peste 1+8 locuri, aducând substanţiale venituri anuale către buget, UNTRR propune majorarea primei de casare, instituită prin Programul Rabla, la echivalentul a 1.500 de euro pentru a stimula în mod eficient înnoirea parcului auto din România”,