Examene din faţa calculatorului, cursuri prin e-mail, forumuri pentru seminarii şi profesori virtuali, care îşi pot întrerupe discursul în orice moment fără să-şi piardă ideea – acesta este un nou tip de învăţământ în care investesc cele mai mari universităţi din lume.
Login. Cursul numărul 1. Play. „Salut! Numele meu este Mitchell Duneier şi sunt profesor de sociologie la Universitatea Princeton. Începând din februarie 2013, pentru şapte săptămâni, vă voi preda un curs online numit «Introducere în sociologie». Trăim într-o lume care se schimbă foarte rapid. Pentru a putea dobândi o imagine despre sociologie, trebuie să înţelegem cum să corelăm experienţele individuale cu structuri sociale mai mari, care transcend viaţa unui individ.“ Pause.
Aşa începe unul din cele peste 200 de cursuri pe care platforma online Coursera le pune la dispoziţie, gratuit, studenţilor din întreaga lume. 33 de universităţi de prestigiu, printre care Stanford University, Princeton University, California Institute of Technology, Duke University, John Hopkins University şi University of London au făcut parteneriate cu această „instituţie“ high-tech. Fondatorii Daphne Koller şi Andrew Ng, profesori universitari la Universitatea Stanford, spun că au creat această platformă având convingerea că educaţia este un drept, nu un privilegiu, deci orice student ar trebui să poată să înveţe, chiar dacă nu-şi permite să plătească taxele percepute de universităţi.
Varianta cursurilor compacte deschise pentru online (massive open online course, abreviat „MOOC“) presupune estomparea barierei educaţiei tradiţionale, eliminând nu doar prezenţa obligatorie în sala de clasă, dar şi costurile greu de susţinut. În plus, poate dezvolta competenţele în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi, mai mult decât atât, pot fi programate în funcţie de programul personal