Unicul criteriu de validare a oricărui text de lege în domeniul Educaţiei, în acest moment, este transformarea profundă, de sistem, dintr-un motiv esenţial: discrepanţa dintre timpul României Europene şi timpul sistemului său educaţional “încremenit” anacronic, inacceptabil în paradigma sa anterioară. 1. Comentatorilor “scrisorii deschise…”: MULŢUMESC!
Am citit cu atenţie toate comentariile – atât cele adresate mie direct, dar şi schimburile de opinii dintre dumneavoastră. Vă mulţumesc tuturor şi fiecăruia în parte – dl Corneliu Todireanu; GD Toma; Vânătorul/d.c; A.D.; dl Dan Paraschiv; G. Andrei – pentru interesul faţă de tema transformării de sistem a Educaţiei, probat viguros prin acuitatea şi pertinenţa ideilor formulate. Sunt onorat să fac parte din această Conversaţie publică pe care aţi dezvoltat-o prin răspunsurile la postarea mea.
Lui G. Andrei: eşece este o formă incorectă a pluralului substantivului neutru eşec (un eşec / două eşecuri…), pe care am inventat-o şi am utilizat-o cu bună-ştiinţă, pentru a ilustra consecinţele nocive ale prezenţelor publice marcate de formulări groteşti celebre, intrate deja în folclorul inculturii elementare, precum succesuri, almanahe ori testuri. Aşa cum am menţionat explicit, apelul meu este la profesionalism, viziune, curaj, decizie, acţiune - la formă cu fond în abordarea transformării de sistem a Educaţiei în România.
2. Round hole. Square peg
În engleză, sintagma square peg in a round hole este definită, de pildă, aici: http://idioms.thefreedictionary.com/square+peg+in+a+round+hole. Vizual, lucrurile stau aşa:
Aceasta este starea de fapt a non-relaţiei dintre România, ca societate (round hole), şi Educaţia din România, ca sistem public (square peg). Motivul, istoric: societatea s-a dus în viteză în filmul post-1989, iar fibra profundă a sistemului educaţional (cu precădere, co