În timp ce producătorii americani de autovehicule sărbătoresc la ediţia din acest an a Salonului Auto de la Detroit una dintre cele mai spectaculoase reveniri din istoria industriei de profil, mii de locuri de muncă vor fi eliminate la uzine din Franţa, Germania şi Belgia în eforturile jucătorilor de aici de a ajusta producţia la una dintre cele mai slabe cereri de decenii.
Uzinele Aulnay din Franţa, Genk din Belgia şi Bochum din Germania produc de zeci de ani maşini Citroën, Ford şi Opel. Dar până în 2016 acestea îşi vor înceta activitatea, fiind victime ale capacităţii de producţie prea mari construite în anii de boom. Dacă în 2007 fabricile din Europa de Vest au produs 16 milioane de automobile şi camionete, anul trecut pe piaţa auto europeană s-au vândut doar 12,5 milioane de unităţi, scrie The Guardian.
Ajustarea la cererea slabă este problematică în special în Franţa, în condiţiile în care această ţară este gazda a trei dintre mărcile emblematice ale Europei, Peugeot, Citroën şi Renault, iar preşedintele socialist François Hollande a făcut prioritară protejarea locurilor de muncă. Vânzările de automobile din Franţa au scăzut cu 14% anul trecut, la 1,9 milioane de unităţi, cel mai redus nivel din ultimii 15 ani. Asociaţia Producătorilor Auto Europeni ar putea anunţa pentru anul trecut vânzări în declin cu 8-10% la nivelul întregii Europe. O scădere de două cifre ar fi cea mai slabă performanţă a continentului din ultimele două decenii.
La uzina Peugeot-Citroën din Aulnay, o periferie a Parisului, cei 3.000 de salariaţi sunt nesiguri, temători şi înfuriaţi în acelaşi timp. Jumătate dintre ei vor fi probabil disponibilizaţi când unitatea se va închide în 2014.
Cealaltă jumătate ar putea fi recalificată sau angajată în alte părţi în companie. Dar nimeni nu ştie din care jumătate va face parte, iar cum discuţiile dintre condu