Puțini sunt cei care și-au închipuit că un vehicul lansat în 2010 poate da startul unei goane nebune a majorității producătorilor din industria auto mondială. Nissan Juke, un mic și ciudat autoturism asamblat în Marea Britanie, a declanșat o cursă în care s-au angrenat deja nume mari precum Ford, PSA Peugeot-Citroen, Opel sau Skoda, iar alți giganți precum Fiat, Renault, Volkswagen, Honda, sau Mazda nu se lasă mult așteptați. Au lungimi cuprinse între 4,09 metri și 4,30 metri, un spațiu interior nu mai mare decât al unul hatchback de clasă mică, o gardă la sol mare care le conferă un aer ciudat și, eventual, tracțiune integrală. Acestea ar fi, pe scurt, principalele caracteristici ale noilor vedete ale pieței auto mondiale. Fie că sunt numite mini-SUV-uri sau crossovere compacte, micile vehicule au un potential enorm atât în Europa cât și în majoritatea piețelor lumii. Analiștii IHS Automotive consideră că nu mai târziu de 2015 vor fi comercializate pe bătrânul continent circa 400.000 de astfel de vehicule anual. Asta după ce, în anul care tocmai s-a încheiat, vânzările de mini-SUV-uri au ajuns la aproximativ 250.000 de unități. „Oamenii sunt atrași de aspectul impozant al SUV-urilor și dacă poți îmbina asta cu nivelul de consum al unui vehicul compact oferta poate fi chiar convingătoare”, încearcă să explice Tim Urquhart, analist la IHS Automotive, motivul pentru care crossoverele compacte au un success atât de mare. De asemenea, schemele de taxare a poluări, aplicate în tot mai multe state, îi forțează pe mulți să renunțe la achiziția unui vehicul de teren în toată puterea cuvântului. Chiar dacă ar avea bani pentru a plăti și vehiculul și taxele aferente, privirile acuzatoare aruncate de colegii de trafic și de pietoni atunci când un SUV de mari dimensiuni precum Audi Q7, BMW X6, Toyota Land Cruiser sau Nissan Patrol pătrunde pe străile aglomerate din orașe, îi fac