Volksbank România a obţinut câştig de cauză la Curtea de Apel, într-un proces cu un client, privind comisionul de risc, potrivit unui comunicat al biroului de avocatură Mihai Kehaiyan, reprezentantul băncii în proces.
"Clauzele referitoare la dobândă şi comisioane sunt elemente care determină costul total al creditului şi împreună cu marja de profit formează preţul contractului, iar aprecierea caracterului abuziv al clauzelor nu poate privi nici definirea obiectului contractului, nici caracterul adecvat al preţului sau remuneraţiei (...)", se arată în sentinţa din dosarul 29434/3/2011 de pe rolul Curţii de Apel Bucureşti.
Avocatul Mihai Kehaiyan a precizat că începem să asistăm la o tendinţă de modificare a jurisprudenţei în materia litigiilor dintre bănci şi consumatori, în sensul revenirii la principiul de drept privind responsabilitatea contractuală dintre părţi.
Sentinţa Curţii de Apel Bucureşti nu este una definitivă, iar clientul băncii a atacat prin recurs această decizie pe 11 ianuarie, potrivit informaţiilor de pe site-ul Curţii.
Prin decizia pronunţată, Curtea de Apel Bucureşti apreciază că instanţa nu are dreptul de a anula clauzele referitoare la preţ, pe motiv că ar fi abuzive, întrucât acestea sunt exprimate corect şi inteligibil, potrivit comunicatului.
Avocatul Gheorghe Piperea ne-a declarat că potrivit jurisprudenţei Uniunii Europene clauzele exprimate inteligibil pot fi anulate, în timp ce legislaţia noastră prevede contrariul. Totuşi, este dreptul instanţei de a avea o altă părere, mai ales că există un recurs, a subliniat avocatul.
Curtea de Apel Bucureşti a apreciat faptul că raţiunea economică ce justifică perceperea unui comision de risc este tocmai exis¬tenţa riscului de credit, element pe care băncile sunt obligate să încerce să îl acopere, se arată în comunicat. Riscul de credit este asumat în urma unei an