A doua învestitură a lui Barack Obama, fixată la 21 ianuarie la Washington, va reuni mii de spectatori, însă cele mai bune locuri sunt de vânzare, la preţuri foarte ridicate.
Cele două baluri oficiale, precum şi numeroasele recepţii private organizate în jurul învestiturii preşedintelui american sunt finanţate exclusiv prin donaţii private, fără cheltuirea fondurilor publice.
În 2009, Barack Obama a interzis, din raţiuni morale, donaţiile venite din partea companiilor şi a limitat donaţiile individuale la 50.000 de dolari. În lansarea campaniei, Obama a strâns 53 de milioane de dolari, sumă record.
Fiind aşteptate vremuri grele în acest an, mare parte a donaţiilor au fost agonisite.
O invitaţie, care a fost primită, de pildă, de fundaţia Sunlight care contribuie la eveniment, propune patru niveluri de donaţii: de la 10.000 la 250.000 de dolari de persoană. Pentru companii, donaţia minimă este de 100.000 de dolari şi poate ajunge până la un milion.
Cu această donaţie maximă, deţinătorul biletului poate participa la recepţii exclusive, o serată cu lumânări în ajunul învestiturii în cel mai frumos muzeu al ţării, alături de elita de la Washington, două locuri în tribune, pentru a asista la parada de după învestitură, dar şi patru intrări la balul prezidenţial.
Aceste sume de bani cumpără mai mult decât un loc în faţă, la care invitaţii râvnesc foarte mult, şi anume accesul la preşedinte şi la anturajul acestuia.
"Este o cale deschisă pentru grupurile de interese, îndeosebi companiile bogate, în contextul în care este ultima şansă de a arunca bani la picioarele preşedintelui, în ideea de a cumpăra favoruri oficiale", comentează pentru AFP Craig Holman, din partea organizaţiei neguvernamentale Public Citizen.
Aceste întâlniri nu se desfăşoară în transparenţă totală. În 2009 sumele donaţiilor au fost făcute publice, însă