Pentru că, într-o bună parte, Biserica este un loc de manifestare artistică, Asociaţia Visual Kontakt organizează în această săptămână o expoziţie inedită, în cadrul bisericii greco-catolice „Buna Vestire” din Vadu Crişului. Atât vizitatorii cât și enoriașii sunt invitați să admire lucrări a căror principală inspirație o reprezintă religia.
Expoziţia „Proto-Art & Proto-Gallery” conţine lucrări de artă aparţinând mai multor artişti contemporani – Andrei Ciurdărescu, Carlos Carmonamedina, Natasa Kokic, Lucian Szekely-Rafan, etc – şi se integrează în spaţiul sacru astfel încât să interacţioneze cu profilul spaţiului în care se află şi cu publicul; vizitatorii au dubla calitate de a fi public dar, mai mult de atât, enoriaşi.
Receptarea şi acceptarea se datorează, în acest context, şi sunt influenţate considerabil de spaţiul în care sunt expuse, arta contemporană depăşeşte graniţele pasivităţii pe care o impune galeria şi zona de confort, permite schimbarea coordonatelor şi se infiltrează, cu toată autonomia sa, în spaţiul spiritual, intim şi în acelaşi timp social, al privitorului.
Spaţiul neconvenţional, asociat expoziţiei ca principală formă de manifestare a artei contemporane, este aproape obligatoriu. Se produce, de cele mai multe ori, un paradox în acest sens, spaţiul neconvenţional devine uzual, comun, previzibil.
Biserica, de la cea bizantină până la cea renascentistă este loc de manifestare a unei arte mai mult sau mai puţin supuse cultului, Capela Sixtină fiind considerată o „erezie” chiar şi în zilele noastre dar fiind reprezentativă pentru arta contemporană lui Michelangelo. Cu alte cuvinte, am putea spune că biserica este prima formă de manifestare a artei contemporane.
În secolul XXI nu mai este neobişnuită amplasarea obiectelor de artă contemporană în mijlocul lăcaşelor de cult (Rotko a construit o biserică care este mai degrabă o i