Serviciile secrete văd, în general, lumea în tonuri grave. Și totuși, din ultimul raport al Consiliului Național de Informații al SUA (CNI) curge lapte și miere. Studiul avertizează asupra unor amenințări grave, de la sabotajul informatic la holocaustul nuclear. Ba chiar, în cel mai amuzant paragraf din întregul raport, atrage atenția că „Rusia ar putea deveni un stat foarte problematic“. Câteva pagini mai departe, arată că tendința care va marca economia globală în următoarele decenii va fi ascensiunea clasei mijlocii.
În Marea Britanie, țara care a dat tonul revoluției industriale, venitul per capita s-a dublat pe parcursul a nu mai puțin de 150 de ani. În America, a fost nevoie de trei decenii. Iar în China și India, aceeași performanță a fost atinsă în doar câțiva ani. Întregul proces a dus la „explozia“ numărului de oameni care își permit bunuri de relativ lux, cum ar fi o locuință drăguță sau o școală bună pentru copiii lor.
CNI nu este singura instituție de părere că, în ciuda crizei prelungite și a turbulențelor din piețe, viitorul este reprezentat de noua clasă de mijloc. Compania de consultanță și analiză Boston Consulting Group (BCG) a calculat că, în India și China, acest segment al populației va ajunge la un miliard de oameni până în 2020. Potrivit altui grup de consultanță, McKinsey, consumul urmează o curbă în formă de S: când veniturile oamenilor ating un anumit nivel, cererea pentru bunuri de consum crește spectaculos. Ulterior, revine la normal. În final, montarea primului frigider poate fi considerată cel mai important eveniment al familiei; achiziționarea unui al doilea frigider nu ar face, însă, decât să încarce bucătăria.
De la Mao la Moët
Iar companiile occidentale se întreabă: cum să-i atragem pe noii regi și regine ai consumului? Cum să ne luptăm cu concurenții cu coate ascuțite din această lume emergentă? Zeci d