Ne plângem despre cum (nu) vorbesc limba română ungurii din Secuime. Dar chiar ne interesează DE CE e aşa? Pentru cei mai dispuşi să cunoască decât să judece, uite cum vede un englez din Miercurea Ciuc, părinte de copil secui şi fost profesor, situaţia predării limbii române printre micii maghiari...
..printre care unii, cum este fata lui Andy Hockley, încearcă să înveţe româneşte şi reuşesc. Dar, punctează mai jos tatăl ei, asta in ciuda sistemului de învăţământ.
Sublinierile ("bold" şi italice), când nu sunt încadrate de asteriscuri, îmi aparţin; în *caz contrar*, sunt ale autorului
"Toţi cetăţenii români ar trebui să poată vorbi româna"
"[...]
Cea de-a treia problemă pe care o văd la sistemul de învăţământ românesc afectează doar o mică parte a populaţiei ţării. Dar naşte dezbateri uriaşe aici.
Problema e legată de predarea limbii române în şcoli. Mai precis, predarea românei pentru cei care nu o vorbesc ca limbă maternă. E cazul majorităţii copiilor din Miercurea Ciuc, printre care propria mea fiică. Acum, înainte să bat câmpii cum v-am obişnuit până acum, vreau să mă fac bine inteles: cred că toţi cetăţenii români ar trebui sa fie capabili să vorbeasca româna. Mi se pare un lucru mai mult sau mai puţin de netăgăduit.
Mai întâi, să lămurim o chestiune semantică, pe de-o parte pentru că mă irită, şi pe de altă parte pentru că mă va ajuta să scriu restul postului. Faptul că acei copii care, să zicem, vorbesc maghiara ca limbă maternă, trebuie să înveţe Româna ca Limba a Doua (RoLD). Clar, nu învaţă româna ca pe o limbă străină (pentru ca evident, nu este o limbă străină). A doua, în acest context, nu implică noţiunea de mâna a doua sau de rang inferior, ci pur şi simplu e un indicator al ordinii în care au fost învăţate limbile.
Copiii din Marea Britanie sau SUA care nu vorbesc limba engleză ca limbă mat