Scepticismul, demitizarea și relativizarea credințelor sunt atitudini necesare și binefăcătoare pentru discursul cultural. Dar ele pot îmbolnăvi gândirea și acțiunea de îndată ce, devenite truc hermeneutic, omit distincțiile reale și egalizează culorile lumii sub o cuvertură cenușie. Protecție împotriva unei eventuale erori a angajării de o parte sau de alta? Sau excesivă prudență metodologică?
Zilele trecute, am citit cartea lui Lucian Boia, De ce este România altfel (Humanitas, 2012). Autorul continuă, din alte volume, procesul salutar de demitizare făcut culturii și civilizației românești, vai!, prea adesea netemeinice și fragile sub raport etic. De acord cu multe lucruri de aici. Dar unde n-am mai putut fi de acord sunt paginile finale, unde d-l Boia discută, pe scurt, în aceeași cheie sceptică și relativistă cu care ne-a obișnuit, evenimentele politice ale anului 2012. Iată două citate concludente, după părerea mea:
„S-a vorbit despre «puci» sau de o «lovitură de stat». A fost «lovitură de stat» tot atât cât a fost și regimul Băsescu «dictatură». ... adică nici deloc, nici prea mult“! (p. 116)
„Comisia Europeană, care trecuse cu vederea derapajele (democratice) lui Băsescu, s-a dovedit intolerantă în fața noilor derapaje. Deosebirea de atitudine se explică în principal prin factorul timp. Traian Băsescu și-a construit edificiul politic treptat și prudent, de-a lungul anilor, în timp ce autorii «loviturii» au comis totul bătător la ochi, în doar câteva zile.“
Acest tip de discurs nu e neobișnuit la noi. Sub forme mai fruste ori mai elaborate îl auzi pretudindeni – în piețe („toți fură“) sau la televiziuni („corupția nu are culoare politică“). Mulți oameni, după ce îi înjură cu năduf pe „foști“, nu se sfiesc să spună: lasă că nici cu „ăștia“ nu mi-e rușine! Sau viceversa! Totuși, măcar de la vocile lucide și crit