Salariul mediu net din România este, alături de cel din Bulgaria, cel mai mic din Uniunea Europeană. Cu toate acestea, românii investesc sume mari în produse şi servicii considerate de lux.
Românii au cel mai mic salariu mediu din Uniunea Europeană, arată cercetarea realizată de UBS, dar acest lucru nu-i împiedică pe mulţi dintre ei să achiziţioneze produse şi servicii de fiţe, în ciuda efortului financiar considerabil. Mai mult, 31% din românii din mediul urban şi-au anunţat intenţia de a cumpăra bunuri de lux pe parcursul acestui an, cele mai tentante fiind hainele şi încălţămintea „de firmă“ (60%), urmate de parfumuri (46%), alcool şi mâncare (26%), potrivit unui studiu ISRA Center.
„Am o leafă de 400 de euro, dar îmi cumpăr numai haine şi parfurmuri de firmă pentru că ţin foarte mult la imaginea mea. Într-o astfel de haină mă simt mai bine, mai puternică şi am mai multă încredere în mine. În plus, parcă şi colegii mei mă respectă mai mult“, spune Anca Oancea (32 de ani), angajată la o companie multinaţională din Bucureşti. Ultima achiziţie făcută de Anca a fost „o bluză superbă“, pe care a plătit 750 de lei (aproximativ 170 de euro). Anca munceşte în jur de 20 de zile pe luna, câte opt ore pe zi. Câştigă 2,5 euro pe oră, puţin peste media din România, ceea ce înseamnă că, pentru a-şi cumpăra bluza preferată, Anca a lucrat 68 de ore.
„N-ai iPhone, n-ai smartphone“
O altă categorie de produse costisitoare, dar foarte îndrăgite de români sunt gadgeturile high-tech. A avea în ziua de azi smartphone de ultimă generaţie nu mai are neapărat legătură cu utilitatea obiectului, cât, mai degrabă, cu prestigiul social pe care ţi-l conferă. Ionuţ Vasilescu (22 de ani) nu are loc de muncă, dar are iPhone 5. L-a luat în rate şi cu ajutorul părinţilor. „Sunt fan Apple de când a intrat pe piaţa românească şi nu pot concepe să nu am ultimul