Piaţa licitaţiilor de artă din România a înregistrat o creştere de 20% în 2012 şi vânzări totale de 14,6 milioane de euro, însă întreaga piaţă poate fi estimată ca depăşind 25 de milioane euro, dacă sunt adăugate şi vânzările private, neînregistrate în documente şi certificate de garanţie, conform datelor furnizate de casa de licitaţii Artmark.
Motorul pieţei de artă, începând din anul 2008, continuă să fie reprezentat de casele de licitaţii care în 2012 au ajuns să ofere în piaţă un număr mediu lunar de 400 de obiecte de artă, în creştere cu 15% faţă de anul precedent şi mai mult cu 35% faţă de anul 2010.
"Dacă în anii 2010-2011, 65% din piaţa de artă din România era formată din activitatea caselor de licitaţii, ale căror vânzări sunt publice, 2012 este anul în care reperele de tranzacţionare stabilite de casele de licitaţie au determinat o semnificativă creştere a vânzărilor private, de regulă neînsoţite de documente, acestea tinzând să rivalizeze cantitativ cu suma tranzacţiilor realizate public prin licitaţiile de artă", se arată în comunicatul casei de licitaţii.
Eşalonul artiştilor de patrimoniu de importanţă naţională a continuat să reprezinte o investiţie sigură şi în 2012, operele semnate de marile nume ale artei româneşti fiind vânate atât de colecţionarii consecvenţi care doresc să îşi întregească colecţia, cât şi de nou-intraţii în piaţă care fie caută să îşi plaseze banii într-o investiţie sigură, fie doresc să înceapă o colecţie şi aleg varianta consacrată.
"După un an 2011 în care toţi artiştii din primul eşalon valoric au cunoscut creşteri fenomenale (Nicolae Grigorescu +58,61%, Nicolae Tonitza +48,49%), anul 2012 a reprezentat un an de consolidare, în care preţurile s-au situat în jurul valorii de piaţă câştigate, cu fluctuaţii minore. Astfel, operele importante de Nicolae Grigorescu s-au î