Un englez care trăieşte în România a iscat o controversă naţională: metodologia greşită după care copiii maghiarilor din Harghita şi Covasna învaţă limba română.
Andy Hockley (foto) este un englez de 46 de ani care trăieşte de nouă ani în România, la Miercurea Ciuc. A fost profesor de engleză în Anglia, apoi a pus pe picioare o companie, H&E Education and Management, care oferă consultanţă şi training educaţional la nivel internaţional. În urmă cu nouă ani a cunoscut o româncă de etnie maghiară din Miercurea Ciuc şi s-a căsătorit cu ea. Are o fiică vitregă care este acum în clasa a VII-a şi care se confruntă direct cu problema limbii române şi modul în care aceasta este predată copiilor care au crescut cu maghiara ca primă limbă.
„Problema – spune Andy Hockley – este că limba română nu le este predată copiilor maghiari aşa cum este predată orice limbă străină. Ei învaţă româna din manuale identice cu cele ale copiilor care au româna ca primă limbă. Cu lecturi din Creangă, cu tot felul de cuvinte arhaice“.
În Europa, în alte ţări divizate etnic, există un program special „Second languages acquisition“ (învăţarea unei a doua limbi). Programul reprezintă metodologia prin care minorităţile etnice învaţă limba ţării în care trăiesc. O învaţă, aşa cum este normal, ca pe orice limbă străină.
„Se întâmplă în Ţara Galilor, în Catalonia şi în multe alte locuri din Europa. Ceea ce pare că nu înţelege statul român este că maghiarii din Harghita şi Covasna vorbesc în familie limba maghiară. Copiii lor cresc cu această limbă şi e normal să fie aşa. Prin predarea defectuoasă a limbii române pentru elevii maghiari, România încurajează, practic, acest conflict etnic. Copiii maghiari ajung să urască limba română, iar din asta pierd şi ei, şi statul român. Nu cred că-şi doreşte cineva ca aceşti copii să nu ştie să vorbească româneşte. Sistemul este stupid şi men