Zboruri întârziate, curse anulate sau direcţionate către alte aeroporturi, mii de pasageri lăsaţi de izbelişte prin aeroporturi. Se întâmplă mai ales pe vreme ceţoasă. Asta pentru că nu toţi piloţii sunt instruiţi să se descurce în condiţii de vizibilitate redusă.
Trei curse au fost anulate ieri pe Aeroportul Henri Coandă- Otopeni, iar alte şase au avut întârzieri semnificative. Asta după ce, la sfârşitul săptămânii trecute, mai multe zboruri au fost afectate de vremea ceţoasă, aeronavele fiind nevoite să aterizeze pe alte aeroporturi din ţară.
Pilotul Adrian Iovan, cu o experienţă de zbor de peste 17.000 de ore, a explicat, pentru Click!, care sunt cauzele care dau peste cap traficul aerian în condiţii de vizibilitate redusă. „În primul rând, puţini piloţi sunt certificaţi să opereze în condiţii de vizibilitate 0.
În funcţie de categoria pentru care sunt autorizaţi, ei pot ateriza la o anumită vizibilitate. Dacă eşti certificat să aterizezi la o vizibilitate de 500 de metri pe înălţime, spre exemplu, nu ai cum să aduci aeronava la sol când cei din turnul de control raportează o vizibilitate sub 200 de metri.
Ca să nu pui în pericol siguranţa pasagerilor, amâni aterizarea! În această situaţie se găsesc mai ales piloţii companiilor low-cost, pentru că angajatorul nu îşi permite sau nu vrea să bage bani în specializarea personalului, care costă destul de mult", spune Iovan. O altă problemă care poate pune în dificultate zborul pe timp de ceaţă constă în lipsa dispozitivelor speciale, mai ales la aeronavele de tip ATR (cu elice), folosite pe rute interne.
Este vorba de aşa-numitul ILS (instrument landing system), un receptor amplasat la bordul aeronavei, care, conectat la dispozitivul de pe aeroport, transmite către pilotul automat toate datele necesare aterizării. Informaţiile au fost confirmate de Valentin Iordache, purtătorul d