De la 1 februarie intră în vigoare a noului Cod de procedură civilă şi modificările aduse uneia dintre cele mai importante legi pentru protecţia consumatorilor – legea 193/2000. De la această dată, procesele pornite de Protecţia Consumatorilor ar putea duce la eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele. Dată fiind istoria ultimilor ani de procese dintre clienţi şi bănci, bancherii nu au motive să doarmă liniştiţi.
Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori este temeiul de drept pe care s-au câştigat procesele împotriva băncilor în ultimii ani.
Textul de lege defineşte în ce fel o clauză poate fi considerată abuzivă de către instanţă şi organele de control, recte Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), şi în ce condiţii aceasta se înlătură. Legea transpune directiva europeană 93/13/CEE şi are un puternic caracter de protecţie a consumatorilor.
Legea de punere în aplicare a noului Cod de procedură civilă întăreşte şi mai mult legea 193/2000 în favoarea consumatorului. Se adaugă articole noi care permit ANPC ca, în cazul în care constată că un profesionist (noul termen pentru comerciant) are clauze abuzive în contractele preformulate, să ceară în instanţă obligarea acestuia la eliminarea acestor clauze din TOATE contractele, fie ele în derulare. Aceasta înseamnă că acei profesionişti care de-a lungul timpului au inserat în contracte anumite clauze considerate abuzive vor trebui să îndrepte situaţia pentru TOŢI clienţii afectaţi, fără ca aceştia să fie nevoiţi să iniţieze vreo procedută juridică.
Băncile, cele mai afectate
Deşi legea reglementează protecţia consumatorului în cazul contractelor încheiate cu toţi profesioniştii (persoane fizice sau juridice autorizate), de la firmele de telefonie mobilă, la cele de cablu, asigurări sau la retailerii de pro