Volksbank România a câştigat un proces contra unui client, după ce la începutul acestei săptămâni instanţa a pronunţat o nouă decizie în favoarea băncii, dar în ambele cazuri reclamanţii mai au la dispoziţie căi de atac.
În ultima perioadă, instanţele de judecată au început să dea câştig de cauză băncilor în procesele cu clienţii, privind clauzele abuzive şi comisionul de risc, însă numărul acestor cazuri este redus, comparativ cu cel al proceselor câştigate de clienţi. Deşi cazurile sunt asemănătoare, verdictele sunt diferite.
Avocatul Gheorghe Piperea este de părere că situaţia prezentă, în care 2.000 de hotărâri sunt favorabile clienţilor şi 20-30 de hotărâri sunt favorabile băncilor, este intolerabilă şi de o parte şi de cealaltă.
"Corectarea contractelor, «curăţarea» lor de aceşti viruşi ai clauzelor abuzive (evident, acolo unde este cazul) reprezintă singura şansă pentru sistemul bancar de a începe reclădirea încrederii în bănci", potrivit avocatului.
Domnia sa ne-a declarat: "Potrivit art. 12 şi 13 din Legea 193/2000 - în opinia mea, texte în vigoare deja, însă în opinia unor jurişti din domeniul bancar, texte care urmează să intre în vigoare - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor sau unele asociaţii de protecţie a consumatorilor pot să dea în judecată profesioniştii, «pe clauze abuzive», în cazurile în care se utilizează contracte-tip (de adeziune, preformulate) şi să obţină anularea clauzelor abuzive din aceste contracte, cu efectul modificării automate a tuturor contractelor de acel tip, aflate în circulaţie ale profesioniştilor respectivi".
Avocatul Gheorghea Piperea a subliniat că cele două articole din lege reprezintă rezultatul obligaţiei de implementare a Directivei 2009/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 "privind acţiunile în încetare în ceea ce priveşte protecţia interes