Se ştie că între promisiunile electorale şi acţiunea guvernamentală există o mare diferenţă.
În istorie au fost foarte puţine guverne care şi-au onorat întru totul proiectele care le-au făcut posibilă constituirea. În majoritatea absolută a cazurilor, conjuncturi interne sau externe, prevăzute sau neprevăzute, le-au afectat activitatea, le-au schimbat obiectivele programate. În destule situaţii, guvernanţii au acuzat "greaua moştenire", adică "balanţele" economice deficitare, preluate de la echipa precedentă. Actualul guvern al României nu se deosebeşte, din această perspectivă, de altele. Executivul propus de USL, câştigătoare "pe val" a alegerilor, este deja în faţa ratării "ţintelor" anunţate în programul său guvernamental. USL-ul (alianţă dominată de PSD şi PNL) îşi propusese "repararea" efectelor dure ale măsurilor luate de guvernele susţinute de PDL în contextul crizei economice generalizate. "Reîntregirea" salariilor şi pensiilor, reducerea TVA-ului, combaterea birocraţiei excesive şi a corupţiei pe măsură, eficientizarea absorbţiei fondurilor europene de dezvoltare, limitarea inflaţiei şi a scumpirilor energiei erau câteva din ţelurile anunţate alegătorilor. Marile obiective au fost, desigur, relansarea creşterii economice şi menţinerea nivelului deficitului bugetar în limitele stabilite de Uniunea Europeană. Or, după primele semne date de începerea exerciţiului guvernamental, nu sunt speranţe ca aceste proiecte să fie îndeplinite. Din ce cauze va fi, în 2013, viaţa românilor mai grea? Trebuie să excludem, de la început, "greaua moştenire". Actualul guvern Ponta este succesorul altui guvern Ponta. După preluarea administraţiei, în 2012, guvernul Ponta I a risipit fonduri şi energii în bătălii politice inutile, cum a fost cea legată de referendumul pentru suspendarea preşedintelui. Privatizările convenite cu FMI pe