"-Cum te cheamă? -13!” . Dialog real la bacalaureat, în Harghita. Martora, Florina V, a fost profesoară de română timp de 10 ani în judeţ, pentru români şi maghiari, copii şi adulţi. Adică este un om capabil nu doar să prezinte obiectiv problema limbii române în Secuime, ci să ofere şi soluţii.
Articolul a fost scris special pentru blogurile Adevărulşi MaghiaRomânia. Intertitlurile şi sublinierile îmi aparţin (Olahus).
Cum pronunţi litera C
-Cum te cheamă?
-Tizenharom! (treisprezece, numărul biletului -n.m.)
-Dă-mi, te rog, buletinul!
-Nem tudom! Discuţie reală profesor examinator – elev într-un centru de bacalaureat din Harghita, cu câţiva ani în urmă. Chiar dacă situaţia poate părea ilară, nu este deloc aşa, mai ales dacă te afli în pielea celui examinat. Am fost profesor de limba şi literatura română în zonă timp de zece ani, ani în care am asistat la examene de Capacitate sau Testare Naţională, Bacalaureat, Titularizare, am organizat şi coordonat cercuri metodice si am făcut parte din comisii de inspecţie pentru Titularizare şi Definitivat. Am predat şi la secţia română, şi la secţia maghiară, am predat cursuri de conversaţie în limba română pentru copii şi adulţi timp de un deceniu, colaborând cu cei care le organizau prin fundaţii sau şcoli private. Şi am plecat de acolo cu sentimente foarte bune şi cu un respect profund pentru oamenii pe care i-am cunoscut, de la cadre didactice, la părinţi şi elevi. S-au tocit creioane şi s-au consumat zeci de litri de cerneală scriindu-se despre situaţia limbii române în zona secuiască. Nu azi şi ieri, ci de mai bine de 15 ani. Pentru a înţelege cu adevărat, ar trebui să avem atâta empatie încât să ne punem în pielea unui copil de clasa I / a II-a care frecventează cursurile unei şcoli cu predare în limba maghiară, limba sa maternă: limba pe care a auzit-o