Ioan Morar este cunoscut de multă lume drept câştigătorul unui concurs de gătit difuzat pe TV. Puţini ştiu însă că el are în spate o carieră solidă de business şi, mai important, că a reuşit să obţină profit dintr-o afacere construită pe „breşe“ de piaţă aflate la început de drum în România
Pasiunea lui Ioan Morar pentru gătit nu i-a adus doar un premiu la emisiunea „Academia lui Horia“ din 2011, ci l-a făcut să se gândească şi la o investiţie în domeniu. Dacă lucrurile merg aşa cum şi-a făcut el planul, n-ar fi exclus ca în vară să inaugureze la Cluj un restaurant cu produse naturale (legume şi plante aromatice) din propria grădină. Nu este vorba de o investiţie foarte mare (circa 30.000 de euro), însă pentru el va fi cumva un nou început. După o carieră de antreprenor de aproximativ cinci ani, Morar simte că trebuie să valorifice această nişă, însă nu se mulţumeşte doar cu atât. Are în vedere şi alte „breşe“ de piaţă, cum le spune el. Iar pe cei care vor să se lanseze în afaceri pe cont propriu îi sfătuieşte să procedeze la fel. S-a cam dus vremea agriculturii clasice, a suprafeţelor mari cu cartofi şi grâu, spune Morar. Cu alte cuvinte, este mai rentabil să lucrezi suprafeţe mici, dar cu condiţia să şi ştii ce să cultivi. Acum, de exemplu, este cerere mare pe piaţă, şi nu doar la noi, de fructe de pădure, plante aromatice, cătină sau cireşe, spune antreprenorul. Nu este suficient, însă. Înainte să investeşti trebuie să te interesezi de piaţa de desfacere, ca să nu rămâi cu producţia nevândută, iar în plus este recomandabil să te extinzi treptat. Nu poţi să începi dintr-o dată cu un hectar de lavandă (investiţia ajunge la 3.500 de euro la hectar), cum vor mulţi români acum, fără să te informezi în prealabil, spune Morar. El de exemplu, a pornit în 2006-2007 cu un hectar de mentă, busuioc, muşeţel şi gălbenele, după ce a prospectat piaţa. A vorbit cu pot