Hipersuprafaţa era, înainte de criză, un sinonim al retailului. Acum, marile rețele de comerț pariază pe suprafețe din ce în ce mai mici. În opinia consultanţilor din retail, conceptul de magazin cu “cele mai mari șanse de reușită“ e definit acum prin suprafață mai mică, prețuri mici și distanță mai mică (de parcurs până la).
Despre magazine şi cumpărături - o radiografie de business facută de Adrian Comăneci (foto2), manager la firma de consultanţă Contrast Management-Consulting.
1. Surse de valoare şi creştere sustenabilă în retail-ul FMCG din România
În urmă cu un an vorbeam despre companiile de retail care păstrează acelaşi model de management strategic de ani de zile şi care, raportat la piaţa de acum, nu mai aduce aceleaşi rezultate. Sursele de valoare şi creşterea sustenabilă reprezintă acele elemente fundamentale ale strategiei şi ale modelului de business care determină succesul sau eşecul pe termen lung al unei companii. Stă în atributele managementului strategic de a identifica aceste surse de valoare şi de a le gestiona, proces la care participă managerii de top din companie.
La un an diferenţă ne confruntăm cu aceeaşi problemă, acest lucru însă, nu presupune că nu se poate remedia. Din contră, şi 2013 este un an propice pentru exploatarea câtorva dintre sursele de valoare nepuse în evidenţă până acum:
• Repoziţionarea strategică. Chiar dacă piaţa de retail este una foarte competitivă, există companii de retail care nici până în acest moment nu oferă un avantaj competitiv real. Iar dacă aceste companii nu merg în direcţia reinventării, repoziţionării strategice, acestea au şanse slabe de supravieţuire pe termen lung, mai ales.
• Crearea de oferte specifice în funcţie de diferitele categorii de clienţi. O bună cunoaştere a clienţilor care trec pragul unui spaţiu comercial poate asigur