O mulțime de unități de primire turistică pentru cazare pe care ”nu vrea nimeni să le cumpere” sunt scoase acum pe piață, spune Paul Mărășoiu, președinte Peacock Hotels și consultant pe segmentul investițiilor și managementului în industria ospitalității. Potrivit acestuia, oaspeți ”mulți și generoși” care să închirieze camere nu prea mai sunt, iar dacă, totuși, există persoane interesate, acestea optează pentru unitățile care arată mai bine, care respectă standardele și au un management orientat către nevoile clienților, la tarife care, oricum, au scăzut simtițor în ultimii ani.
”Mai mult, cei care intenționează să vândă își supra-evaluează proprietățile, ca și cum ar fi construite după cele mai exigente standarde în domeniu, iar afacerea în sine ar fi mai mult decât înfloritoare. Nu trebuie pierdut din vedere că o clădire cu funcțiuni de hotel este evaluată din perspectiva a cât de corecte și eficiente sunt funcțiunile specifice, ce venituri poate genera clădirea, cu ce costuri și dacă afacerea este în funcțiune, ce cotă de piață are și ce stabilitate. Este singurul mod în care o clădire destinată să fie hotel poate căpăta o valoare”, punctează Mărășoiu.
Așadar, pentru a proteja investitorul local din domeniu hotelier împotriva propriilor decizii ”nedocumentate și hazardate”, dar care ulterior vor afecta o întreagă piață, este oportun ca noua Autoritate Națională pentru Turism să colaboreze cu specialiștii din domeniul operării hoteliere, cu arhitecți specializați în proiecte hoteliere, cu autoritățile și factorii de decizie locali și cu asociațiile profesionale de profil pentru a reglementa autorizarea de construcție numai a acelor proiecte care se încadrează în specificul arhitectural local, acoperă funcțiuni necesare în zonă și pot atrage forța de muncă necesară.
”În urmă cu opt-zece ani atrăgeam atenția asupra rigurozității și specializă