De la începutul mileniului până în 2011, exporturile poloneze, principalul motor de creştere al celei mai mari şi rezistente economii din Europa de Est, au crescut cu 340%, iar în pofida crizei din zona euro, acestea au atins anul trecut cel mai ridicat nivel din istorie. Pentru 2013 se aşteaptă tot creştere. Ce stă în spatele boom-ului? Tot criza, care face mai atractive produsele poloneze, mai ieftine decât cele din Occident, principala piaţă de export, şi Germania, care reexportă o parte din ce cumpără de la Polonia.
În 2009, Polonia a exportat bunuri de 25,7 mld. euro. În 2011, cifra a crescut la 136,7 mld. euro, cu 340% mai mult decât cu o decadă înainte, potrivit datelor oficiale, scrie The Warsaw Voice. Anul trecut, exporturile s-au situat la 147,2 mld. euro, cu 5% mai mari decât în 2011, potrivit estimărilor Export Credit Insurance Corporation. Anul acesta, pe fondul îmbunătăţirii situaţiei economice în unele ţări cheie pentru vânzările companiilor poloneze, livrările ar putea urca cu 7%.
Cum profită Polonia de criză
Criza şi-a adus contribuţia sa la creşterea exporturilor. Astfel, în vremuri economice dificile, consumatorii din Europa de Vest au cumpărat mai puţin, dar au fost atenţi la preţuri şi la calitate, iar produsele poloneze sunt competitive din punctul de vedere al calităţii şi mai ieftine decât cele din Occident. De asemenea, forţa de muncă ieftină şi infrastructura din Polonia au încurajat companiile occidentale să-şi mute producţia aici. O mare parte din această producţie este vândută în străinătate.
"Paradoxal, criza din zona euro ar putea aduce avantaje pentru exporturile poloneze, mărindu-le cota de pe piaţa europeană. Companiile poloneze oferă produse cu o calitate tot mai bună, dar la preţuri mai mici decât cele ale produselor cu mărci de renume, ceea ce poate determina consumatorii din zona eu