Până la marile dezbateri despre rolul statului în economie, guvernul trebuie să îndeplinească partea cea mai grea din acordul cu FMI: să nu mai permită furtul din companiile publice.
În aceste zile, au loc la București cele mai consistente și complicate discuții între guvernul român și FMI din 2010 încoace. Se întâmplă asta pentru că, într-un fel, cu excepția negocierilor din 2011, care au pus bazele actualului acord de tip preventiv, celelalte 5 au fost de tranziție. Ba guvernul era nou, ba echipa Fondului... De altfel, există un sentiment de oboseală și neadecvare atât în rândul oficialilor, cât și al publicului în legătură cu acordul; o convingere că este depășit și România nu mai are nevoie de el, cu atât mai puțin de unul nou. Oficial, premierul Ponta spunea înaintea alegerilor că își dorește un nou acord, inducând cumva ideea că acordul în curs este oarecum... caduc. Răspunsul FMI a fost ferm: nu putem vorbi de un nou acord, decât după ce îl finalizăm pe cel în curs. Cel în curs are însă restanțe majoare, irecuperabile până în aprilie, în formula actuală. Și de aici, problemele.
Cum să nu pară caduc un acord făcut cu 4 guverne în urmă? Negociat de Guvernul Boc 3, încercat să fie implementat de Ungureanu, renegociat de Ponta 1, trebuie finalizat rapid de Ponta 2. În România, s-au întâmplat la prima vedere atâtea din 2011, încât a privi în urmă acum la temele anului 2011 pare cu adevărat o întoarcere în timp. Austeritatea de tip Boc a trecut, salariile s-au recuperat în parte, termenul în sine „austeritate“ a fost anatemizat de Guvernul Ponta, iar noua lui traducere de „disciplină fiscal bugetară“ încă nu pare tuturor clar că este doar o versiune uşor ameliorată față de cel vechi. În plus, economia României nu mai scade (sau cade) tot de prin 2011. Dar nici nu crește! Și, odată cu această constatare, se termină și arg