Noua formulă de calcul definită de Guvern pentru taxa auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, aduce o creștere a sumei de plată cu aproximativ 10% pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Informaţiile sunt cuprinse într-un proiect de ordonanţă de guvern.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite va fi totuşi mai mic decât cel actual, pentru că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi ar polua pentru un interval mai mic.
Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, valoarea de plătit este zero. Astfel, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricată în 2012, taxa va scădea de la 164 euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf de 1390 cmc, Euro 4, fabricată în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 euro la 264 euro.
Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu şi celorlalte tipuri de vehicule, precum TIR-uri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto.
În cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia că o scutire exclusiv pentru aceste maşini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel că soluţia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru maşinile vechi, în funcţie de perioada de viaţă, astfel încât suma de plată să scadă.
Pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se restituie o parte din taxa platită, ca parte reziduală a ac