Societatea Academică Română (SAR) a prezentat, marţi, un studiu comparativ care evaluează calitatea învăţământului în Europa de Est, inclusiv în România. Studiul a pornit de la ideea că, în educaţie, calitatea învăţământului se datorează nu atât de mult resurselor, cât modului în care sunt gândite şi aplicate serviciile educaţionale.
Studiul SAR, lansat săptămâna aceasta, arată că în România ar trebui să se pună accent pe două aspecte: asigurarea calităţii în sistemul de învăţământ şi prevenirea abandonului şcolar.
Rata de abandon şcolar în România este de 4,3%, în medie, şi ajunge până la 6,7% în cazul copiilor de etnie romă.
Din păcate, nu prea se implementează măsuri în acest sens fiindcă sistemul nu este încă descentralizat, iar implicarea părinţilor şi a profesorilor nu se face ca în Occident, susţin experţii SAR.
Educaţia în România este centralizată, fiind un sistem care controlează şi decide la nivel naţional ce se întâmplă în învăţământul obligatoriu de stat. Există o Strategie de Descentralizare a învăţământului preuniversitar încă din anul 2005, dar ea nu a fost aplicată până la capăt, mai arată raportul SAR.
Este vorba de transferul de autoritate, responsabilitate şi resurse în privinţa luării deciziilor şi a managementului general şi financiar către unităţile de învăţământ şi comunitatea locală, însă grila de salarizare a profesorilor rămâne să fie stabilită la nivel naţional.
Cum poate creşte calitatea învăţământului românesc
Autorii studiului au descoperit că în România există trei modalităţi prin care sistemul asigură creşterea calităţii învăţământului.
Este vorba de evaluarea întregii unităţi şcolare făcută de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), de evaluarea performanţelor profesorilor, făcută la clasă prin inspecţii şcolare, şi de competiţia dintre şcoli c