Guvernul a propus o nouă formă, cu tarife mai mari pentru Euro 3 şi 4 şi mult mai mici pentru Euro 1, 2 şi non-Euro
Autovit România: Noua taxă nu ajută la reducerea poluării. Vor fi aduse şi mai multe maşini vechi
Hagiu (FORT): Stabilirea unor taxe mici pentru modelele vechi este nerelevantă, cine ştie când vor ieşi din circulaţie
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care totuşi naşte o serie de controverse şi ridică mai multe semne de întrebare. Noua metodă de calcul conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3. În acelaşi timp, va determina o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului şi transmis presei se arată că taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic.
Această nouă formă a născut deja controverse, iar unii specialişti din piaţă consideră că nu ajută la reducerea poluării (principiul asumat de Guvern pentru taxă) şi încurajează comerţul cu maşini vechi, care au un standard de poluare mai slab.
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile.
Noua taxă nu va fi plătită de persoanele cu dizabilităţi, dar va fi plătită la cumpărarea maşinilor de către instituţiile statului, cu excepţ