Ieftinirea înmatriculării de autovehicule vechi şi creşterea substanţială a valorii voucherului pentru programul „Rabla“ le va da apă la moară importatorilor de maşini second-hand, punând în pericol afacerile producătorilor de maşini noi.
Principalele schimbări aduse de timbrul de mediu, care va înlocui taxa auto, indică o ieftinire semnificativă la înregistrarea maşinilor vechi şi foarte vechi (non-euro) şi o scumpire uşoară a înmatriculării de maşini noi.
Cum era de aşteptat, cei care vor câştiga de pe urma acestor schimbări sunt importatorii şi distribuitorii de maşini second-hand, în timp ce producătorii de maşini noi îşi văd afacerile puse în pericol. În plus, posibila creştere a valorii vaucherelor „Rabla“, de la 3.800 la peste 6.500 de lei (1.500 de euro), îi va încuraja tot pe comercianţii second-hand.
Toate acestea vor avea ca efect o relaxare fără precedent a presiunii fiscale pe comerţul cu maşini vechi, care va transforma România într-un magnet pentru rablele din mai multe ţări europene, arată specialiştii.
Dincolo era mai ieftin, acum va fi la noi
„Noua formulă va prelungi durata de viaţă a rablelor. Este bizar că taxa pentru maşini vechi este foarte mică în comparaţie cu cea pentru maşinile Euro 3, 4 sau 5. Este poate justificat prin faptul că maşinile vechi au o perioadă mai scurtă de funcţionare, dar nu am văzut români care să renunţe aşa uşor la maşinile lor“, a declarat pentru „Adevărul“ Gheorghe Piperea, avocatul care a asistat în instanţă mai multe persoane intrate în conflict cu statul pentru recuperarea taxei auto.
Piperea susţine că noua formulă de calcul al taxei, care îi avantajează pe cei cu maşini mai vechi, dar şi mai poluante, ar putea transforma România într-o piaţă similară Bulgariei, ţară în care mulţi români şi-au înmatriculat maşinile datorită taxelor mici