Companiile de asigurări tind să evalueze maşinile vechi la niveluri cu mult peste valoarea de piaţă, ceea ce poate tenta asiguraţii cu Casco să îşi distrugă sau să îşi facă dispărute maşinile.
Iulia I. şi-a încheiat anul trecut o asigurare Casco pentru maşina ei Volkswagen Polo la o companie de asigurări care i-a oferit în acelaşi timp o sumă asigurată mare şi o primă de asigurare mică. La începutul anului, a mers la brokerul ei să îşi înnoiască poliţa cu acelaşi asigurător, crezând că va beneficia de o reducere a primei, întrucât nu avusese evenimente cu maşina. S-a izbit însă de două surprize: asigurătorul i-a evaluat maşina cu mai mult de 50% peste valoarea de piaţă, cerându-i în acelaşi timp o primă dublă faţă de anul trecut.
Pe de-o parte, ea putea fi tentată să încheie asigurarea şi să îşi provoace o daună totală sau să facă maşina dispărută. Pe de altă parte, putea să apeleze la brokerul ei şi să ceară alte oferte. Fiind de bună-credinţă, a mers pe a doua variantă şi a ales asigurătorul care îi evalua maşina aproape de valoarea de piaţă şi îi percepea o primă cu mult mai mică.
Cum evaluează asigurătorii maşinile de se ajunge la asemenea distorsiuni? „În cazul mașinilor second-hand, valoarea asigurată este calculată dintr-un catalog, din care reies însă sume asigurate foarte mari în comparaţie cu realitatea“, explică Sergiu Berceanu de la Risk Control. Din păcate, acest catalog nu este corelat la valoarea de piaţă şi de aici apar şi diferenţe foarte mari.
O altă metodă de calcul este pe baza valorii de nou menţionată în factura de achiziţie (în cazul în care ea este disponibilă), din care se scade o uzură anuală de circa 10%-15% şi astfel rezultă suma asigurată.
O invitaţie la fraudă, greu de refuzat
„Majoritatea asigurătorilor nu acceptă ca metodă de calcul valoarea de piaţă a maşinilor sau v