SCHIMBARE Taxa auto, una dintre cele mai controversate taxe ale românilor, ia din nou o altã formã, din taxã de primã înmatriculare devine “timbru de mediu”. Ministerul Mediului si-a definitivat proiectul, iar pânã la sfârsitul lunii acesta poate fi consultat pe site-ul institutiei. Aplicarea noilor formule de calcul vor creste taxa auto cu aproximativ 10% pentru masinile sacond-hand Euro3 si Euro4 , dar vor produce si reduceri semnificative pentru masinile Euro 5 si non-euro
Taxa de primã înmatriculare se doreste a fi înlocuitã de fapt de o taxã de mediu care se va calcula printr-o raportare mult mai strictã la gradul de poluare a autovehiculului conform principiului ” poluatorul plãteste”. Conform proiectului de lege, în aceastã formã taxa se va aplica doar masinilor destinate transporturilor, cu cel mult opt locuri, si se va încasa o singurã datã pe parcursul perioadei de folosintã a autovehiculului si cel mai important, cunatumul acestuia nu va depãsi valoarea de achizitie a masinii, oamenii nu vor mai plãti taxe de mii de euro pentru autovehicule care valoreazã câteva sute. În principiu conform formulei oficiale de calcul al valorii timbrului de mediu, noua taxã va fi mai micã decât în prezent pentru masinile nou-noute, pentru autoturismele Euro 6, electrice si hibrid, chiar 0, dar cu aproximativ 10% mai mare decât acum pentru cele cu motoare Euro 3 si Euro 4 si cu cîtiva ani vechime. De exemplu pentru un autoturism Opel Astra, cu normã de poluare Euro 4, sacond-hand, din 2003 în forma actualã taxa de poluare are o valuare de 359 euro, dar valoarea timbrului de mediu va ajunge la 573 euro. Pe de alt parte pentru un Volkswagen Pasat din 2008, masinã Euro 4, aplicarea noii formule de calcu produce o diminuare considerabilã a taxei, dacã penru taxa de primã înmatriculare se plãtesc aproximativ 1130 de euro, valoarea taxei de mediu va fi undeva rezulta und