„…dl [Tudor] Giurgiu ar face mai bine să se gîndească la falimentul moral, ba chiar la descompunerea morală a unor întreprinzători în capitalismul timpuriu din România post-decembristă, sezonul nou-lichelismului cu papion.“ Aşa se termină comunicatul public al fantomaticului Birou de presă al CNC. Licheaua cu papion e Tudor Giurgiu, iar monstrul capitalist e Libra Film, casa lui de producţie. Da’ de ce s-a froasat într-atît CNC şi de ce o instituţie publică execută public un regizor român? De bani. Libra Film nu a mai fost admisă la concursul de scenarii pentru că n-ar fi dat înapoi banii cîştigaţi în anii anteriori.
Dacă, însă, îl ascultăm pe Tudor Giurgiu, care pune degetul pe rană, adică pe Eugen Şerbănescu, e jale, iar jalea sună tare concret: „…resursele financiare ale CNC s-au împuţinat dramatic (aproape la jumătate faţă de anul 2007) […], aţi asistat impasibil la pierderea co-finanţării din partea Loteriei Române, nu aţi modificat deloc Legea Cinematografiei, permiţînd accesul unor fonduri minimale de la buget, iar în 2009 aţi uitat să notificaţi la timp Comisia Europeană pentru schema de ajutor de stat în cinematografie, nemaiputînd astfel să organizaţi nici un concurs de scenarii mai bine de un an“. Că e aşa o spune ultima notificare a CNC: indiferent de numărul proiectelor cîştigătoare, nimeni nu va accesa mai mult de 200.000 de euro. Credeţi că e mult? Cifra v-a luat minţile? Păi, în România, nici cel mai modest film nu poate fi turnat fără cel puţin 600.000 de euro. O să revin asupra subiectului, că, de cînd cu succesul noului cinema românesc, mulţi s-au oploşit sub pulpana lui!
Publicat în Cațavencii, nr. 3 (81) 2013
„…dl [Tudor] Giurgiu ar face mai bine să se gîndească la falimentul moral, ba chiar la descompunerea morală a unor întreprinzători în capitalismul timpuriu din România post-decembristă, sezonul nou-lichelismului