Ceea ce acum câteva decenii promitea a fi spaţiul prin excelenţă al libertăţii şi democraţiei, un spaţiu neîngrădit de criterii sociale, în care accesul la informaţie să fie mai facil ca oricând, Internetul devine, pe zi ce trece, o imensă capcană manipulată de interesele marilor firme din domeniu, o uriaşă bază de date din care e tot mai greu să găseşti ceea ce vrei, darmite ceea ce te ajută, în fine, o îngrijorător de periculoasă arhivă de informaţii personale, care pot oricând încăpea pe mâini criminale, de vreme ce înseşi site-urile celor mai importante instituţii guvernamentale din lume sunt constant sparte de informaticieni pricepuţi, mai mult sau mai puţin rău intenţionaţi.
Un simplu click pe care îl facem pe un site e, astăzi, automat, o informaţie despre noi, memorată de serverele proprietarilor site-ului pe care ne aflăm, iar de acolo ajunge, nici nu ne putem imagina unde: la organizaţii guvernamentale, la firme care vor să ne facă să cumpărăm un produs sau altul, ori la un duşman care vrea musai să ştie cu ce ne ocupăm noi în timpul liber. Îţi plac ceasurile de mână sau eşti fanul unei mărci de pantofi sportivi şi intri pe paginile de Internet ale respectivelor firme, pentru a vedea ce mai e nou? Din acel moment, poţi fi sigur că oriunde vei căuta informaţii pe Internet, reclamele la acele firme sau la producători de produse similare te vor urmări peste tot. Pentru că, odată accesat unul dintre acele site-uri, bazele de date la care sunt conectaţi giganţi precum Google, Yahoo! sau Facebook au memorat pe loc informaţia: eşti, deja, pentru ei, un potenţial cumpărător de ceasuri sau de pantofi sport. Mai trebuie doar ca insistentele reclame să te prindă într-o zi bună şi să te facă să decizi că, într-adevăr, ai nevoie să faci acele cumpărături. Dacă ai cu adevărat nevoie de ele, chiar nu mai contează!
Mai grav este, însă, că aces