Saptamana aceasta mii de reprezentanti ai retailerilor cu produse din tutun au protestat in faza sediului Uniunii Europene din Bruxelles impotriva propunerii de revizuire a directivei privind produsele din tutun, propunere care ar interzice tigarile cu arome si ar acoperi pachetele cu avertismente de sanatate.
Principala suparare a retailerilor, ca si a producatorilor de tigarete, este ca directiva loveste in piata legala, in contextul in care contrabanda este o problema majora a pietei.
Propunerile mai au insa un efect: „disparitia” brandurilor de tigari. Propunerea de revizuire a directivei, care presupune acoperirea pachetelor in proportie de 75% cu avertismente de sanatate si a imprimarii marcilor cu acelasi fond si culoare indiferent de marca, va duce la o uniformizare completa in piata. Mai mult, interzicea tigarilor cu arome sau a celor slims va duce spre zona inovatia de produs.
„Fumatul face parte din cultura Europei”, spune Klaus W.Fischer, seful asociatie de profil din Austria, care adauga ca „rezultatul va fi similar cu cel al prohibitiei din SUA anilor 1920”, citat de AFP. Citeste si:Comisia Europeana le-a pus gand rau fumatorilor. Ce mesaje vor aparea pe pachetele de tigariFumatori, veti renunta la tigari? Vedeti cum arata pachetele simple, acoperite cu avertismenteBAT investeste 40 mil. euro in extinderea fabricii din Ploiesti
Reprezentantii retailerilor romani sunt ingrijorati de efectele pe care proiectul il va avea asupra contrabandei, dar si standardizarea le-a atras atentia.
”Propunerile ar fi ineficiente. Standardizarea pachetelor, folosirea unei singure culori si a unui singur font comun si marunt pentru literele ce alcatuiesc numele tigaretelor, acoperirea pachetelor cu imagini socante ar face brandurile de nerecunoscut. Vanzatorilor mei de la magazin le-ar fi foarte greu sa gaseasca brandul dorit de consumat