- Cultural - nr. 18 / 26 Ianuarie, 2013 NICOLAE BACIUT: "IN SPATELE OGLINZII” (DIALOGURI LITERARE) Prezentand cartea de dialoguri literare intitulata "Linia de orizont”, a poetului si jurnalistului Nicolae Baciut, cuprinzand scriitori importanti pentru evolutia literaturii romane, care contribuie esential la constituirea "reliefului” cultural romanesc, ma refeream si la o intrebare adresata autorului. Intrebat: "Credeti in formula interviului?”, Nicolae Baciut raspundea ferm: "Daca n-as fi crezut, nu as fi facut din acest gen publicistic un model al meu de implicare in viata literara. Nu am realizat interviuri, dialoguri, de dragul de a ma afla in treaba!”. O afirmatie concisa, pe deplin confirmata, intru totul acoperitoare cu argumente, si in cartea "In spatele oglinzii. Dialoguri literare”. Provenind din scoala de elita a "Echinox”-ului si a "Vetrei”, Nicolae Baciut, avand acea strategie a intrebarilor, contand pe sinceritatea interlocutorului in concordanta cu atitudinea autorului, ca de fiecare data surprinde prin prospetimea atitudinala a abordarii temelor in atmosfera epocii actuale, preponderente fiind criteriul valoric intr-o perioada in care unii au oscilat intre oportunism si conformism literar intr-o pseudoperspectiva a asumarii. Totul, in functie de climatul formator si de "energia clipei”. Incitant, interesant este dialogul, de pilda, cu Ioana Craciunescu, cea care, "dupa 17 ani de roluri jucate in tara, pe scena si pe micul/ marele ecran, a adunat alti 17 ani de roluri in Franta”, platind "pretul schimbarii «scenei vietii» cu varf si indesat”. Cu origini din Teaca de Bistrita-Nasaud, a luptat cu dificultatile si a invins, ducand cu ea "amprenta locului” si unul dintre memorabilele roluri, al Anei lui Rebreanu, din "Blestemul pamantului, blestemul iubirii”. Actrita din rolurile jucate in filmele "Artista, dolarii si ardelenii”, "La capatul liniei”, a