Într-o analiză la rece a situaţiei cinematografiei româneşti, profesorul vorbeşte despre modul aberant în care sunt trataţi cei mai talentaţi dintre regizori şi despre generaţia anilor 80 care a fost sortită eşecului.
Personaj cunoscut în breasla profesioniştilor de film, profesor la UNTC şi conducător de doctorate, regizorul Laurenţiu Damian, invitatul de astăzi al Iulianei Ciugulea la Conversații esențiale, de la ora 20.10, a făcut un adevărat exerciţiu de sinceritate.
„Generaţia asta, generaţia 80 a fost sortită eşecului. Adică eu o pot asimila cu o generaţie eşuată. Şi vă spun şi de ce: pentru că la această oră cei mai buni din generaţie nu mai fac film. Tereza Barta este la Toronto, profesor universitar, predă regia; Copel Moscu este profesor la şcoală – nu mai face acele superbe documentare pe malul Ozanei; Ovidiu Bose Paştină este dispărut şi era cel mai bun dintre noi, cel mai novator sub raport estetic; Sabina Pop s-a refugiat în televiziune; Ioana Holban a abandonat documentarul, şi aşa mai departe.”
Cel mai mare "of" al regizorului este legat de ce se întâmplă acum în cinematografia românească, felul în care sunt trataţi cei mai talentaţi dintre regizorii momentului şi felul în care se acordă banii de către Centrul Naţional al Cinematografiei. „La CNC concursul este foarte stufos, lasă loc de intrepretare, din metodă. Eu mă duc şi dau o notă, dar eu nu pot fi contestat. De ce? Să zicem că eu am dat 9, vine altul şi dă 3, altul dă 5. Nimeni nu se întreabă, de unde diferenţele astea. Că şi la patinaj, oricât ar fi ele de ţări concurente, nu poţi să dai 9 şi 3. Procedurile sunt discutabile. Plus că, au fost cooptaţi în comisie şi scriitori, oameni care nu ştiu să citească un scenariu de film. Ei dau numai 4 şi 5 pentru că scenariul cinematografic nu este literatură. Să nu uităm că „Moartea domnului Lăzărescu” a primit nota 5 iar Ministerul Cult