Statul român şi-a asumat legal susţinerea copiilor supradotaţi, însă, din lipsă de fonduri,totul a rămas pe hârtie. Specialiştii susţin, mai mult, că sistemul actual îi inhibă şi le este astfel ostil acestor elevi geniali.
Avem o lege care prevede selectarea şi educarea copiilor supradotaţi, cu performanţe deosebite, într-un sistem separat de cel naţional.
Însă aceste prevederi au rămas doar în scris. În realitate, din lipsă de bani sau de interes, statul român nu a creat mediul necesar dezvoltării acestor elevi şi, mai mult, tinde să-i izoleze, susţin experţii în educaţie alternativă.
Misiune imposibilă: 6% din PIB
Principalul motiv din cauza căruia nu s-a făcut nimic până acum pentru educaţia copiilor supradotaţi este lipsa de fonduri, mai exact nealocarea celor 6% din PIB pentru sistemul de educaţie.
Astfel, în legislaţie era prevăzut un Centru Naţional de Instruire Diferenţiată care ar fi trebuit înfiinţat până acum, însă nici foştii şi nici actualii oficiali de la Ministerul Educaţiei nu au pus în aplicare această prevedere din Legea Educaţiei Naţionale, intrată în vigoare în 2011.
„Instituţiile acestea specializate nu funcţionează pentru că nu au avut resurse financiare niciodată. Cadrul legal există, resurse umane care ar putea să facă muncă suplimentară există şi avem copii care sunt capabili de performanţă şi au nevoie de un program special, deci, în consecinţă, alocarea de bani este singura problemă“, a explicat pentru „Adevărul“ fostul secretar de stat Oana Badea, care a negociat în Parlament elementele de detaliu în ceea ce priveşte reglementarea învăţământului pentru copiii şi tinerii capabili de performanţe înalte.
„Dacă ne uităm atent în bugetul pe care Ministerul Educaţiei vrea să îl aloce, ne dăm seama că nu sunt destule fonduri“, a spus Badea. Aceasta a mai afirmat că nu ştie „să existe vreun demers oficial