Piata auto locala inseamna importuri si vanzare retail, plus o componenta de productie relativ redusa in prezent, care in principal este exportata.
Definitorie pentru evolutia ei este legislatia schimbatoare care a imprimat un trend ciudat pietei auto locale.
Cel mai relevant este modul in care vanzarile de autoturisme au variat de la an la an, favorizand un anumit segment de comercianti si dezavantajand pe cei care au ales sa joace corect.
Evidenta inmatricularilor in Romania ne furnizeaza urmatoarele cifre relevante in cazul autoturismelor:
2009: 116 mii (noi) versus 213 mii (rulate);
2010: 95 mii (noi) versus 215 mii (rulate);
2011: 82 mii (noi) versus 51 mii (rulate);
2012: 66 mii (noi) versus 175 mii (rulate).
Falsa problema
Taxa pe inmatriculare a fost in ultimii ani o falsa problema. In ciuda faptului ca taxarea autoturismelor a fost schimbata de 10 ori de la instituire, apetitul pentru autovehicule rulate a ramas ridicat - pentru fiecare autoturism nou vandut s-au inmatriculat alte doua rulate, in principal cu normele EU3 si EU4.
Care este motivul pentru care ai prefera o masina rulata adusa din Europa, in ciuda taxei mai mari de platit la inmatriculare?
Adevarata problema
Raspunsul sta in mecanismul fiscal care incurajeaza o piata imensa a importurilor de vehicule rulate din Europa vestica. Piata auto europeana este bazata in mare parte pe uzul masinilor, si nu pe achizitia acestora - aspect ce faciliteaza schimbarea flotelor de vehicule la intervale medii de 3 ani.
Astfel, stocul de vehicule rulate este imens, dar Europa de Est il absoarbe relativ usor, mai ales prin folosirea unor platforme online de comert auto intracomunitar, care au o reputatie atat de solida incat nici nu e nevoie sa te deplasezi dupa autovehiculele ac