NewsDiversele activități industriale și traficul rutier din marile orașe ale lumii modifică curenții de aer și influențează valoarea temperaturilor unor regiuni aflate la distanțe de mii de kilometri. Această ipoteză apare într-un studiu publicat în Nature Climate Change.
Cercetarea a relevat faptul că orașele mari generează multă căldură dincauza mașinilor, clădirilor sau a curentului electric folosit de aparatele de aer condiționat, iar această energiepierdută nu îi afectează doar pe locuitorii respectivelor așezări urbane.Cei care au realizat studiul, cercetătorii de la Universitatea California din San Diego, Universitatea Florida și Centrul Național American pentru Cercetări Atmosferice, spun că o mare parte din căldură este preluată de curenți de aer și transportată spre regiuni care se află chiar și distanțe de mii de kilometri depăratare. Astfel, o metropolă precum Bucureștiul ar putea influența lejer temperaturile din nordul Moldovei, regiune aflată la o distanță de peste 400 de kilometri, iar căldura degajată de Cluj să modifice valorile climatice din Tulcea. Cercetătorii spun că acest fenomen generează o creștere a temperaturii cu aproximativ 1 grad Celsius.
Specialiștii americani sunt de părere că și acest fenomen ar putea fi unul dintre motivele pentru care în unele regiuni din emisfera nordică sunt ierni mai blânde decât prevăd modelele climatice computerizate. Rezultatele studiului relevă o încălzire, toamna și iarna, în regiuni din nordul Canadei, Alaska și în nordul Chinei, în timp ce în Europa, modificarea curenților atmosferici duce la o răcirea, mai ales în perioada septembrie - octombrie. Cercetătorii mai spun că acest fenomen nu afectează temperatura medie la scară planetară, fiind o creștere neglijabilă, de doar 0,01 grade Celsius.Schimbările climatice, foarte agresive în ultimii 50 de ani, i-au făcut pe cercetători