Filmul laureat cu Palme d'Or şi cu Premiul de cel mai bun film european anul trecut, cu Globul de Aur pentru cel mai bun film străin anul acesta, cu cinci nominalizări la Oscar şi cu nu mai puţin de 10 nominalizări la Premiile César, „Amour", va avea premiera pe ecranele din România pe 1 februrie.
Emoţionanta dramă a regizorului austriac Michael Haneke va putea fi văzută astfel de publicul din ţara noastră cu o lună înainte de decernarea Oscarurilor, unde „Amour" este mare favorit, filmul fiind în cărţi atât la categoria de cel mai bun film, unde are însă competitori serioşi, în primul rând „Lincoln", pelicula lui Steven Spielberg, cât şi la cea de cel mai bun film străin, unde, cu puţin noroc, ar fi putut figura şi pelicula lui Cristian Mungiu, „După dealuri".
Pare destul de ciudat de altfel modul de selecţie al Academiei Americane de Film, care, deşi are secţiunea de cel mai bun film într-o limbă străină, a ţinut să nominalizeze filmul lui Haneke, coproducţie Austria-Germania-Franţa, şi la categoria „cel mai bun film", acesta nefiind nici pe departe primul caz de acest fel. Noi, în calitate de mândri cetăţenii ai Uniunii Europene, ne bucurăm pentru succesul acestui film, dar nu putem să nu ne exprimăm frustrarea pentru faptul că poate dacă „Amour" ar fi intrat doar pe lista celui mai bun film, „După dealuri" s-ar fi „calificat" şi el în competiţia pentru cel mai bun film străin. Dar inexplicabile sunt căile de selecţie ale domnilor de la Academia Americană de Film.
„Filme într-o limbă străină se fac peste tot în lume, exceptând, evident, America"
Făcând un mişto total de împărţirea „americănească" a filmelor în „filme pur şi simplu" şi filme vorbite într-o limbă străină, regizorul francez Leos Carax, creatorul fabulosului „Holly Motors", nominalizat la nouă secţiuni ale Premiilor César, a spus în discursul ţinut la Critics Award Dinn