Decizie irevocabilă în scandalul digului de larg
Investiţia a fost blocată pentru trei ani, din cauza contestaţiilor
Epopeea digului de larg din Portul Constanţa a luat sfârşit. Curtea de Apel Bucureşti a dat sentinţa finală în scandalul licitaţiei organizate de către Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, care a generat un val de procese şi care a blocat pentru aproape trei ani cea mai importantă investiţie cu fonduri europene din porturile maritime. Demarată în februarie 2010, procedura de selectare a executantului proiectului „Finalizarea Digului de Larg din Portul Constanţa, extindere cu 1.050 metri“ poate fi considerată drept scandalul secolului în Portul Constanţa, atât prin prisma valorii contractului – 642.487.000 de lei, cât şi ca implicaţii internaţionale.
Scandalul digului de larg s-a consumat în mai multe episoade. Imediat după finalizarea licitaţiei, câştigată iniţial de Möbius Bau GmbH, ceilalţi ofertanţi au făcut contestaţii. Printre nemulţumiţi se aflau S.C. Grup Servicii Petroliere S.A., firmă controlată de către omul de afaceri Gabriel Comănescu, şi Van Oord Dredging and Marine Constractors. Un al patrulea ofertant, Jan de Nul NV, s-a aliat cu GSP în demersurile în instanţă pentru câştigarea licitaţiei. Din cauza deciziilor contradictorii date de instanţe, dar şi a faptului că, până la urmă, câştigătorul iniţial al licitaţiei, Möbius Bau, a făcut pasul înapoi sub pretextul că oferta iniţială de 80 de milioane de euro pentru finalizarea digului nu mai este de actualitate (decizie pe undeva de înţeles dacă ţinem cont de faptul că, de la momentul prezentării ofertei, februarie 2010, şi până în septembrie 2012, data la care compania şi-a anunţat oficial retragerea din acest proiect, au trecut doi ani, timp în care calculele s-au schimbat ), s-au refăcut evaluările ofertanţilor. Iniţial, Van Oord s-a clasat pe