Începând de ieri, Cancelaria de stat şi opt ministere au dat start proiectului-pilot „Guvernul fără hârtie“. Până în 2014, în instituţiile guvernamentale, documentele vor circula doar online, semnate în format electronic.
Lidia Budeanu este şefa arhivei Guvernului. Prin mâinile ei trec, zilnic, mii de foi şi ea face zeci de drumuri pentru a pune în ordine documentele ce ajung la arhivă. Le sortează pe mape şi le numerotează, având grijă ca nu cumva să piardă vreo hârţoagă. „Lucrez mult, ca să nu fie haos. Am aproximativ 1.000 de dosare pe an, 100 dintre care sunt originale. Nu e uşor, în schimb, ştiu unde se află fiecare dosar important“, mărturiseşte şefa arhivei.
Fiind programator de meserie, Lidia Budeanu este printre primele persoane care şi-ar dori ca miile de dosare înghesuite în dulapurile imense ale arhivei, din cauza cărora abia mai poţi trece, să fie transferate în mediul virtual. „Această informaţie ar putea ajunge pe masa funcţionarilor mult mai repede dacă ar fi în format electronic“, spune şefa arhivei. Şi se pare că nu mai e mult de aşteptat.
Ieri, Cancelaria de Stat a Republicii Moldova, împreună cu opt ministere au dat start proiectului-pilot Sistemul de Gestiune a Documentelor şi Înregistrărilor Autorităţilor APC (SIGEDIA), care face parte din Planul de Acţiuni pentru implementarea iniţiativei „Guvern fără hârtie“. „Dorim ca instituţia noastră să fie un pionier în acest proces, după care să ne putem împărtăşi experienţa acumulată colegilor din alte autorităţi“, ne-a spus Roman Cazan, secretar-general adjunct al Guvernului. Potrivit lui, SIGEDIA va aduce nu doar beneficii economice, ci şi va contribui la protecţia mediului sau la o comunicare mai eficientă între instituţiile statului.
Timp de o lună, cât va dura perioada de încercare, actele vor circula atât în format electronic, cât şi în mod „tradiţional“, pe suport de hârti