Transportatorii critică modalitatea în care a fost elaborat proiectul de ordonanţă privind instituirea unei taxe speciale pentru exploatarea resurselor naturale drept o glumă, având în vedere referirea la resursele forestiere, de care s-ar ocupa autoritatea pentru resurse minerale, nu Ministerul Pădurilor, cum ar fi normal.
“Având în vedere că majoritatea membrilor noştri nu se ocupă doar cu transportul de materiale de construcţie, ci şi-au extins activitatea şi în domeniul extracţiei agregatelor minerale de balastieră, credem că suntem în măsură să catalogăm drept glumă acest proiect împovărător de taxe asupra operatorilor economici din industria extractivă. (...) Ce caută ăn „nota de fundamentare” următoarea argumentaţie: „....Resursele naturale sunt în general neregenerabile sau greu regenerabile (cazul resurselor forestiere) şi exploatarea lor trebuie făcută raţional....” . Cu “resursa forestiera” nu se ocupă ANRM şi nici Legea 85/2003 (... nu numai ANRM va da un Ordin, mai dă şi Ministerul Apelor şi Pădurilor)”, se arată în scrisoarea deschisă remisă de Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) Guvernului, Ministerului Finanţelor, Ministerului Mediului şi Ministerului Transporturilor.
În aceasta, transportatorii notează că “instituirea acestei taxe suplimentare va introduce discriminare pe piaţa concurenţială a produselor de balastieră, a materialelor de construcţii”. “In prezent, apropos de punctul 1 din nota de fundamentare, producătorii de balast de râu (Balastierele care extrag din albiile minore cantităţi în limita gradului de regenerare pe tronsonul respectiv) sunt taxaţi dublu exact la cantitatea de resursă consumată”, notează transportatorii, explicând că ANRM impune o taxă de exploatare de 25.000 lei/kmp şi redevenţa minieră (0,4 euro/mc extras geologic), iar Apele Române percep o “chirie pe suprafaţa de exploatare (negociabilă-în