Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Covasna a stabilit planul de şcolarizare pentru viitorul an şcolar, iar în alcătuirea acestuia s-a încercat o abordare strategică, în care să se cuprindă atât necesităţile zonei cât şi dorinţele elevilor şi ale părinţilor.
Şefa IŞJ Covasna, Keresztély Irma, a declarat că populaţia şcolară a judeţului se află într-o evidentă scădere în ultimii cinci ani, iar dacă în anul şcolar 2008-2009 erau 38.659 de elevi în judeţ, în anul şcolar 2012-2013 sunt cu 1.000 mai puţini. În vreme ce numărul elevilor a crescut puţin la învăţământul preşcolar în 2012, la învăţământul primar se sesizează o scădere clară.
Situaţiile particulare creează nevoia de strategii
Un gol este evident şi după absolvirea gimnaziului, iar în acest sens în ultimul an şcolar s-a văzut clar că 400 de elevi absolvenţi de gimnaziu nu s-au mai regăsit apoi la liceu – este vorba în general despre tineri din mediul rural care nu şi-au găsit locul în clasele teoretice în vreme ce clase de profesională nu au existat, dar şi despre copii proveniţi din familii cu probleme, care pur şi simplu nu şi-au mai permis să meargă la şcoală. În plus, se pare că cererea numărului de clase nu coincide mereu cu necesarul, iar un exemplu în acest sens este comuna Vâlcele – de acolo ar urma să ajungă la Sfântu Gheorghe 75 de elevi pentru clasa a IX-a, însă realitatea spune că de fapt ajung doar 2-3, majoritatea fiind romi care abandonează şcoala odată ce au terminat opt clase. În acest sens, IŞJ solicită implicarea reprezentanţilor comunităţii româneşti, care să vină cu sugestii prin care numărul de clase să fie justificat şi să nu se creeze certuri sau tensiuni. În plus, o problemă există şi la Târgu Secuiesc, un oraş care are cinci licee în condiţiile în care are 17.000 de locuitori – Keresztély Irma consideră că situaţia de acolo trebuie de asemenea reevaluată, pe baza un