În timp ce vecinii unguri îşi contabilizează numărul de kilometri de autostradă inauguraţi, noi contabilizăm anii de baliverne şi negocieri politice sterile. Recent, ungurii au mai deschis 34 de kilometri din Autostrada M3, care ar trebui să facă legătura cu Autostrada Transilvania. În România nu s-a construit însă niciun kilometru din drumul expres Baia Mare-Satu Mare-Vaja. Iar proiectele şi studiile pentru care s-au cheltuit deja circa 2 milioane de Euro trebuie refăcute.
În România, proiectele de infrastructură nu se măsoară în km, ci în ani. De întârziere. Şi în bani. Cheltuiţi inutil. Drumul expres Baia Mare-Satu Mare-Vaja înseamnă, în aceste “unităţi de măsură”: un deceniu de baliverne şi două milioane de Euro “tocaţi” de pomană. Povestea neromanţată a Drumului expres a început frumos. Cu “a fost odată”. Deci, a fost odată, prin 2003-2004, un mega-proiect care urma să scoată Maramureşul din izolare şi să lege judeţul nostru de Autostrada M3. Din acesta se desprinde şi Autostrada M35, care ar urma să facă racordarea cu Autostrada Transilvania.
Povestea racordării Maramureşului la reţele europene de transport suna frumos. Şi părea să înceapă în forţă. Au urmat şedinţe, întâlniri bilaterale, s-au alocat bani. Numai că, de aproape un deceniu, nu s-a construit niciun km de drum. Între timp, vecinii noştri unguri au ajuns cu autostrada la 65 de km de Satu Mare, 53 de vama Petea şi 39 de punctul de trecere a frontierei de la Carei. Autostrada M3 leagă Ungaria de Ucraina, iar la Vaja urma să fie “înţepată” de drumul nostru expres. Recent, ungurii au mai dat în folosinţă un tronson de autostradă.
Noi nu avem nici documentaţia actualizată corespunzător.
În 2007, Search Corporation a întocmit un studio de fezabilitate pentru care s-au plătit 235.000 de Euro. Peste doi ani, a fost atribuit şi contractul d