Încrederea pacientului în medic este esenţială în realizarea actului medical. Sunt pacienţi optimişti, dar şi pacienţi pesimişti; pentru fiecare, medicul trebuie să fie capabil de o abordare diferenţiată, astfel încât succesul să fie deplin. Este o regulă general valabilă. Cum vede acest aspect medicul oftalmolog, aflăm de la prof. dr. Dorin Chiseliţă intervievat de Iftimie Nesfântu.
Dacă ne imaginăm un pătrat împărţit în patru pătrate, din care figurăm doar colţurile, adică punctele unde se întâlnesc laturile imaginare ale celor patru pătrate, vom obţine nouă puncte, opt dintre ele pe laturile pătratului mare – în colţuri şi la mijloc – şi unul în centru. Un test vechi de inteligenţă cerea subiectului să unească cele nouă puncte, din patru segmente de linie dreaptă, fără să ia creionul de pe hârtie şi fără ca linia să treacă de două ori prin acelaşi punct. Rezolvarea este posibilă doar dacă subiectul va ieşi din interiorul suprafeţei delimitate de cele nouă puncte (a se vedea şi figurile alăturate). Tâlcul încercării bate însă dincolo de problema în sine: adesea, în situaţii de viaţă, adevăratele rezolvări pot fi găsite doar dacă putem privi lucrurile şi din perspectiva celorlalţi, ieşind în afara cadrului de multe ori limitat al propriului domeniu... Aveam să redescopăr acest adevăr simplu, axiomatic chiar, în timpul unui interviu cu prof. dr. Dorin Chiseliţă, şeful Clinicii de oftalmologie din Spitalul de Urgenţă „Sf. Spiridon“ şi şeful Disciplinei oftalmologie de la Facultatea de Medicină din Iaşi. – Domnule profesor, aţi intrat în Clinica de oftalmologie sub directa îndrumare a profesorului P. P. Vancea, începând din 1982, adică de 30 de ani. Ce s-a schimbat de atunci? – A crescut calitatea actului medical, legată de deschiderea spre Occident după 1990, o bună parte din doctori a trecut în sistemul privat, au făcut împrumuturi, şi-au adus t