În două luni guvernul trebuie să demareze procedura de privatizare a CFR Marfă, noul cartof fierbinte al autorităţilor Sursa: ARHIVA EVZ
CFR Marfă este un colos cu 9.000 de angajaţi şi datorii de peste un miliard şi jumătate de lei.
„Motivul pentru care compania a ajuns în această stare este că a fost an de an căpuşată. Directorii CFR şiau dezvoltat în paralel firme de transport feroviar, închiriind pe bani puţini locomotive şi vagoane de la CFR Marfă. De asemenea, CFR transportă ieftin produsele altor companii de stat, ceea ce, din nou, a adâncit pierderile”, a comentat pentru EVZ analistul economic, Otilia Nuţu.
Concedierile au fost aproape singurul obiectiv asumat şi îndeplinit de autorităţi. Din 2007 până în 2012, numărul de salariaţi a fost redus la jumătate, până la circa 9.000 de persoane. În acelaşi interval, datoriile totale s-au dublat însă până la 1,8 miliarde de lei. Fenechiu: CFR Marfă nu e de vânzare!
Comparativ, activele CFR Marfă valorează doar 1,4 miliarde de lei. Mai rău decât în cazul Oltchim, nivelul datoriilor depăşeşte valoarea activelor. Ca şi la Oltchim, acestea sunt piatra de moară la CFR, a oricărei companii care caută investitori. Cu atât mai mult cu cât Comisia Europeană se va opune cel mai probabil ştergerii acestora.
În plus, anularea lor ar însemna privarea de fonduri a altor companii de stat, la care CFR are datorii şi care trebuie reformate. Acestea vor avea nevoie de noi fonduri de la buget. Dacă va avea loc salvarea CFR se va face pe spinarea contribuabililor.
Insolvente din start
Despre Oltchim, şeful delegaţiei FMI în România a spus că este, „de fapt, falimentară”. „CFR Marfă este un punct cheie în programul cu FMI, are un rol cheie în sistemul de transport din România, face pierderi, are arierate, noi arierate. Privatizarea CFR Marfă cu un investitor strategic este cea mai bună soluţie”, a ma