Înainte de 2009, momentul „intrării oficiale“ a crizei în România, McDonald’s şi Starbucks operau în două industrii diferite. Dar lanţul de fast-food e tentat acum de „consumatorul de trei dolari cafeaua“
Obiceiurile zilnice ale lui Andrei, un tânăr de 30 de ani care este director de dezvoltare într-o multinaţională, se învârt în jurul unei „cafele bune“ şi biroul lui din clădirea America House (Piaţa Victoriei), situat la egală distanţă de mers pe jos atât de un Starbucks, cât şi de un McDonald’s. Deşi fani Starbucks, Andrei şi colegii săi îşi dau, în ultima vreme, banii la McCafé-ul din McDonald’s, cafeaua lanţului de fast-food fiind „la fel de gustoasă şi mai puţin scumpă. Nu poţi să mergi zilnic la Starbucks. Se simte în buzunar“, explică el. Şi chiar pe asta îşi construieşte şi McDonald’s planurile de afaceri. Compania pariază că băuturile din McCafé-uri, care au preţuri mai mici decât ofertele echivalente de la Starbucks, vor dirija traficul „între mese“ către restaurantele McDonald’s. E pe cale, deci, să izbucnească un război „latte“. Premiul: profituri „super-size“ într-o piaţă românească a cafelei evaluată la circa un sfert de miliard de euro. De o parte se află gigantul cafelei Starbucks, responsabil pentru democratizarea băuturilor fierbinţi de trei-patru dolari, care de la intrarea în România - aprilie 2007 - a deschis opt cafenele şi a ajuns la afaceri de circa 5,2 milioane de euro.
De cealaltă parte, McDonald’s, „uriaşul“ burgerilor, care hrăneşte, zilnic, aproximativ 140.000 de români, mai mulţi decât orice alt brand de restaurant din ţară. Compania s-a lansat - din decembrie 2010, când a deschis prima McCafé din România - într-o campanie de ocupare a pieţei locale cu cafenele, care vând şi băuturi pe bază de cafea pe care Starbucks le-a adus pe firmament. În prezent, există şase restaurante McDonald’s în care este integra